torsdag 8. oktober 2009

Bryggerhuset

Jeg må starte med ett av mine favoritthøstbilder, slik at dette ikke blir så veldig stygt innlegg.
Jeg skal vise mye stygge bilder, og det er starten på fortellingen om bryggerhuset på gården.....
Dette bildet illustrere vel mye allerede. Skapdøra på snei, og masse skrot i alle kroker. Det var slik det startet. Huset var skjevt utvendig, og ikke spesiellt hyggelig inne heller. Huset ble jekket opp først på en side, så ble det laget ny grunnmur. Deretter ble dette gjentatt på andre siden. Slik at huset nå er rett, og har helt ny grunnmur. De nederste råtne tømmerstokkene er byttet ut.
Før denne jobben startet, så var det en vanvittig ryddejobb som skulle gjøres. Her var det mye å kaste, men alle tenkelige ting som var brukbare ble tatt vare på. Mye av det vi fant har funnet veien tilbake i den nye utgaven av huset.
Huset er isolert med reinmose mellom tømmeret, og det sies at noe av huset (bla. noen dører) har en historie tilbake til ca 1700 tallet, men slikt har ikke jeg greie på....
Huset var bebodd til ca 50tallet, og siden har det vel ikke skjedd mye. Det bar preg av at det hadde stått slik en stund iallefall.
Huset innholdt 2 flotte etasjeovner, men disse må pusses opp før de kan benyttes igjen. Her har taket vært råttent, og falt ned, så her er det mye å ta tak i.
Kommer snart tilbake med flere bilder.....
Ellers nærmer vi oss helg igjen - hvor blir alle dagene av....
Jeg stiller på Lillestrøm i morgen, full av forventning. Tenk å møte 60 damer med samme interesse....regner med at kvelden blir alt for kort, men den skal nytes så lenge den varer - vi sees!

20 kommentarer:

  1. Det var virkelig et talende høstbilde. Alle de gullgule bladene, smijernsporten, og korset helt innerst. Vakkert.. Jeg har forresten også høstbilder å vise i dag.

    Tenk så mye dere har gjort for å få bryggerhuset så fint som det er i dag!

    SvarSlett
  2. Nydelig høstbilde. Ja,det er mye å ta tak i med bryggerhuset ditt,men det kommer til å bli fint.Eller er dere ferdige? Vi sees i morgen på bloggtreff.

    SvarSlett
  3. For en jobb. Guri.

    Synes vi har mer enn nok jeg... Det sies jo at det er mye mer arbeid å renovere enn å bygge nytt.

    Gleder meg til å møte deg i morgen. Husk navnskilt da. ;)

    Klem Anine

    SvarSlett
  4. Herlig høstbilde :)
    Så spennende med bryggerhuset :) Sikkert mange flotte skatter der..
    Gleder meg til å se flere bilder :)

    Kos deg imorgen :)
    Klem,Kari

    SvarSlett
  5. Et nydelig høstbilde!!
    Og om det er skjevt og skakt....så ser jeg mange skatter i bryggerhuset ditt:o)
    Litt av et arbeid!!
    Kos deg på bloggtreff i morgen....jeg skal på et mini:o)

    SvarSlett
  6. ..takk for oppskrift på tilslørte bondepiker ;o)
    Skal garantert prøves!
    Klem igjen.

    SvarSlett
  7. ..og lykke til med bryggerhuset! Et spennende, men sikkert tidkrevende prosjekt!

    SvarSlett
  8. Hva???60 damer, er det bloggtreff eller? Kos dæ isåfall el uansett ;)

    Herligheten for et flott skap med den skeive døra, regner emd få oppdaterte bilder fra det ja!!!!!!!!!!!!

    God helg!

    SvarSlett
  9. Venter spent på fortsettelsen!
    God helg!
    June
    http://nostalgiskriverier.blogspot.com/

    SvarSlett
  10. så heldig du også,- bloggtreff...
    sukk,- sitter her og tenker på dere jeg da...
    hils alle ...
    nydleig det øverste bildet,- utrooolig vakkert..
    de andre var virkelig spennende...
    klem og lykke til på bloggtreff!

    SvarSlett
  11. For ett nydelig bilde(øverst) så ytrolig stemningsfullt!(: Høsten er jo nydelig når man ikke bor i bergen, hadde nesten glemt det. (:

    SvarSlett
  12. Ble neste litt sliten av bare å høre på alt dere har gjort med bryggerhuset...men så blir det helt sikkert veldig fint.
    Vi sees i kveld. Klem fra meg

    SvarSlett
  13. Så heldig du er som har et gammelt Bryggerhus ! Blir spennende å se fortsettelsen :-)

    Ønsker deg en deilig helg !
    Klem, Nostalgia

    SvarSlett
  14. Takk for en hyggelig kveld i går. Det var virkelig koselig å møte deg! Kommentarene dine om det jeg lager varmet veldig.

    Jeg stakk innom nettbutikken din igjen nå (har vært der før), og jeg synes den har fin profil med nydelige varer.

    Ha en fortsatt fin helg!

    SvarSlett
  15. Mmmmm... der skull eeg likt å tatt ein runde ;-) Ser ut som det kan befinne seg ein og anna skatt der :D

    Og tusen takk for i går, det var SÅ hyggelig å hilse på alle :D

    SvarSlett
  16. Hei på deg:)

    For et nydelig høstbilde!

    Og brygghuset...wow så spennende og sjarmerende. Men forstår at det er litt av en jobb å fikse det. Gleder meg til å se det ferdige resultatet, sånt er bare gøy å følge med på:))
    Nyt kvelden, klem fra meg

    SvarSlett
  17. Heisan og takk for i går, så hyggelig og hilse på deg! Hele kvelden var helt nydelig... tenk å få treffe så mange flotte bloggedamer!
    Klem fra nanni

    SvarSlett
  18. Et vakkert bilde du delere med oss,det likte jeg!! Takk for i går,koste meg veldig!!
    Anette:-)

    SvarSlett
  19. Hei Eva.Takk for hyggelig tilb.melding ang.treffet..Gøy å hilse på deg også..Nå skal jeg ta en titt inn i butikken din her..Spennede at du selger gamle ting også..En fin søndag til deg fra Maliva

    SvarSlett
  20. Titter innom deg for å ønske deg en herlig søndag (tross en litt grå start... men nå kommer solen her, gitt!) og for å takke for sist. Det var virkelig hyggelig å hilse på deg, og jeg håper ikke det blir siste gang!

    SvarSlett